مجله حقوقی

مجازات فروش مشروبات الکلی چیست؟⭐【سال1403】⚖️

در این مقاله قصد داریم که در زمینه مجازات فروش مشروبات  الکلی اطلاعات خیلی کامل و دقیقی را برای شما ارائه دهیم. همان طور که می‌ دانید مشروبات الکلی در دسته مسکرات قرار دارند. مسکرات موادی هستند که باعث می‌ شوند که عقل انسان زائل شود و انسان نتواند تصمیمات درستی بگیرد. به همین خاطر در شرع مقدس ما یعنی اسلام، فروش هرگونه مسکرات حرام اعلام شده است. قانون گذاران ما که بر اساس احکام دین قانون گذاری انجام می‌ دهند، مجازات اسلامی مناسبی را برای فروشنده‌ های مشروبات الکلی در نظر گرفته‌ اند. تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا اطلاعات خوبی در مورد مجازات فروش مشروبات الکلی به دست آورید.

آیا فروش مشروبات الکلی جرم است؟

فروش مشروبات الکلی چه به صورت جزئی و چه به صورت کلی جرم محسوب می‌ شود. مجازات فروش مسکرات با توجه به میزان و بزرگی جرم مشخص می‌ شود. برای شکایت از فروش این کالا لازم است که یک شکواییه تنظیم و آن را به ضابطین قضایی گزارش دهید. بعد از اینکه شکواییه را تنظیم و ارائه دادید، دادسرا یک تحقیق مقدماتی انجام می‌ دهد. سپس یک قرار منع تعقیب و یا کیفر خواست صادر و پرونده را به دادگاه ارسال می‌ کنند.

فروش مشروبات الکلی در دین اسلام حرام و انجام این کار منع شده است. منع فروش مسکرات به خاطر این است که از گسترش کارهایی که توسط خدا منع شده جلوگیری شود، همچنین به خاطر مصرف این مواد به کسی ضرر نرسد.  بنابراین می‌ توان گفت که از چیزهایی که خرید و فروش آن در کشور ما حرام است مشروبات الکلی می باشد. مشروبات الکلی به نام مسکرات هم خوانده می‌ شوند. در واقع هر ماده که باعث مستی شود مسکرات نامیده می‌ شود.

همان طور که می‌ دانید در قانون ما مجازات به صورت اسلامی انجام می‌ شود. در قانون مجازات اسلامی به خاطر کم کردن ضررهای ناشی از مصرف مشروبات الکلی، فروش آن نیز جرم محسوب می‌ شود. به همین خاطر اگر شخصی اقدام به فروش مسکرات کند مجرم محسوب شده و به همین خاطر مجازات می‌ شود. در ادامه با ما همراه باشید که در مورد جرم و مجازات مشروبات الکلی اطلاعات بیشتری به دست آورید.

آیا فروش مشروبات الکلی جرم است؟

جرم فروش مشروبات الکلی چیست؟

همان طور که اطلاع دارید نوشیدنی‌ های مستی آور به نام مشروبات الکلی شناخته می شوند. حتماً می‌ دانید که مصرف و نوشیدن مسکرات و مشروبات الکلی در دین ما یعنی اسلام حرام است. به خاطر همین موضوع و بر اساس شرع، فروش آن ها در کشور ما به هیچ عنوان جایز نیست. در حقیقت هر گونه معامله در این زمینه حرام است.

قانون گذاران در کشور ما برای صدور حکم از قوانین شرعی تبعیت می‌کنند. آن ها برای پیشگیری از ضررهای اجتماعی، انجام معامله در زمینه مشروبات الکلی و مسکرات را جرم تلقی کرده‌اند. بر همین اساس فروش مشروبات الکلی چه به صورت جزئی و چه به صورت کلی جرم است. فرقی نمی‌ کند که چه نوع مشروبی باشد در واقع هر نوع ماده سکر آوری که به فروش برسد، فروشنده آن باید مجازات شود. این مجازات به خاطر این است که فروش مسکرات نه تنها خلاف شرع است بلکه باعث می‌ شود که اعمال ناشایستی نیز در جامعه انجام شود. همچنین فروش این کالا باعث می‌ شود که مشکلات اجتماعی بسیاری در جامعه پدیدار شود.

پس می‌ توان نتیجه گرفت که به هیچ عنوان فرقی نمی‌ کند که میزان مشروبات الکلی چه مقدار باشد. در واقع فروش مسکرات، حتی به صورت خیلی جزئی و کم، جرم به حساب می‌ آید. همچنین در قانون ما اصلاً فرقی ندارد مجرم خود مصرف کننده مشروبات الکلی باشد یا نه در هر حال مجرم باید مجازات و حد قانون بر او اعمال شود.

مجازات فروش مشروبات الکلی چیست؟

مجازات فروش مشروبات الکلی توسط قانون گذاران و بر اساس شرع و احکام دین به طور کامل روشن است.

لازم به ذکر است که مجازات و حد شرعی و قانونی در خصوص مسکرات برای هر فرد نسبت به فرد دیگر اندکی تفاوت دارد. چرا که مجازات هر شخصی با توجه به جرم می باشد. در واقع بسته به این که چه نوع مشروب الکلی بوده، چه مقدار بوده، چگونه تهیه شده و به چه کسی داده شده، مجازات مناسبی برای شخص در نظر گرفته می‌ شود.

قانون گذاران در کشور ما برخی از قوانین را برای فروش مشروبات الکلی در نظر گرفته‌ اند. یکی از قوانین ما که بر طبق ماده 702 قانون مجازات اسلامی است. می‌ گوید که هر شخص که انواع مسکرات را تولید یا آن را خریداری و یا بفروشد، یا این که آن را در محل زندگی خود نگهداری کند و آن برای استفاده به افراد دیگر بدهد، شامل مجازات می‌ شود. مجازات معمولاً حبس و شلاق است. مجرم بر اساس شدت جرم محاکمه می شود. معمولا 6 ماه تا 1 سال به زندان دارد‌. همچنین حد او 74 ضربه شلاق می باشد.

به جز حبس و شلاق، فروشنده نوشیدنی های الکلی باید که جزای نقدی هم پرداخت کند. این جزای نقدی معمولاً 5 برابر قیمت مسکرات است. البته این را بدانید که واردات انواع مسکرات به داخل کشور نیز جرم و قاچاق محسوب می‌ شود. به همین خاطر شخصی که مسکرات را وارد کرده بین 6 ماه تا 5 سال حبس دریافت می‌ کند. همچنین حد اسلامی 74 ضربه شلاق بر او وارد می‌ شود.

همچنین فرد مورد نظر به پرداخت جزای نقدی به میزان پنج برابر ارزش تجاری کالایی یاد شده محکوم می شود. ای مجازات، بر اساس ماده 703 قانون مجازات اسلامی است که می گوید وارد نمودن مشروبات الکلی غیر قانونی است.

مجازات فروش مشروبات الکلی چیست؟

جرم قاچاق مشروبات الکلی و مجازات آن

مشروبات الکلی یکی از کالاهایی است که ورود آن به داخل کشور غیر قانونی است. این به خاطر این است که مصرف و فروش مشروبات الکلی بر طبق شرع و احکام  اسلامی حرام است. مسلماً ورود غیر قانونی هر کالا به داخل کشور تخلف محسوب می‌ شود. به دلیل غیر قانونی بودن واردات مشروبات الکلی مجازات پیش بینی شده برای این تخلف سختگیرانه است.

در حقیقت شخصی که اقدام به قاچاق مسکرات می‌ کند دو جرم انجام داده هست. یکی از جرم‌ های او قاچاق و دیگری فروش کالای ممنوعه می‌ باشد. بنابراین شخصی که اقدام به واردات و قاچاق مسکرات و مشروبات الکلی به داخل کشور کرده است باید به خاطر دو جرم مجازات شود. این شخص، هم باید مجازات قاچاق و هم مجازات فروش مسکرات را دریافت کند.

قانون گذاران ما برای شخصی که قاچاق مشروبات الکلی کرده است قوانینی را وضع کرده‌ اند. مجازات فرد قاچاقچی بر اساس ماده 703 قانون مجازات اسلامی است. مطابق با این قانون، واردات و فروش مشروبات الکلی و مسکرات به داخل کشور قاچاق می‌ باشد. لذا وارد کننده مشروبات الکلی بدون توجه به میزان کالای قاچاقی به 6 ماه تا 5 سال حبس محکوم می‌ شود. همچنین قاچاقچی باید که 74ضرب شلاق که حد شرعی است دریافت کند.

لازم به ذکر است که قاچاقچی مشروبات الکلی 10 برابر قیمت کالای وارداتی جریمه می شود. گفتنی است که محاکم عمومی، وظیفه پیگیری و اجرای حکم قاچاقچی مشروبات الکلی را به عهده دارد.

نحوه شکایت از فروش مشروبات الکلی

اگر که اطلاع دارید که شخصی در زمینه فروش مشروبات الکلی فعالیت دارد، می‌ توانید به روش زیر از او شکایت کنید تا به او رسیدگی شود.

تنظیم شکواییه:

گام ابتدایی برای شکایت، تنظیم یک شکواییه است. در واقع شخص شاکی لازم است که یک شکواییه به مضمون شکواییه خرید و فروش مشروبات الکلی تنظیم کند. پس از تنظیم این شکواییه لازم است که شخص شاکی آن را در قالب فایل ورد ذخیره نماید.

رجوع به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی:

پس از اینکه شکواییه خود را تنظیم کردید، لازم است که در مرحله دوم به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کنید. در واقع رجوع به این دفاتر برای ثبت شکواییه و ارسال آن به دادسرا است. برای این که شکایت خود را ثبت کنید، لازم است هنگام مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، تمام مدارک هویتی و فایل ورد را به همراه داشته باشید. سپس با ارائه این مدارک شکایت شما ثبت می‌ شود.

البته باید این مطلب را به شما بگوییم که جرم فروش نوشیدنی های الکلی از سری جرم‌ هایی است که جنبه عمومی دارد. به همین دلیل شخص شاکی می‌ تواند این جرم را به نزدیک‌ ترین کلانتری هم گزارش دهد. با گزارش این موضوع به کلانتری، نیروی انتظامی مامورینی برای پیگیری از شکایت شما می فرستند. اما اگر که شما جرم را به صورت شکواییه ثبت کنید، لازم است که دلایل و مدارک کافی برای اثبات جرم به دادسرا داشته باشید.

پس از این که شکواییه شما ثبت شد، دادسرا پرونده‌ ای در این زمینه تشکیل می‌ دهد. دادسرا بعد از تشکیل پرونده، تحقیقات اولیه خود را در زمینه شکواییه شما انجام می‌ دهد. پس از این مورد لازم است که طرفین دعوی برای دفاع و ارائه دلایل خود در زمان مشخص در نشست‌ های دادگاه حضور یابند.

نحوه شکایت از فروش مشروبات الکلی

نحوه رسیدگی به شکایت از فروش مشروبات الکلی

پس از این که شخص در زمینه فروش مشروبات الکلی به وسیله ضابطین قضایی و مامورین دستگیر شد، باید که به او رسیدگی شود. در واقع پرونده این شخص برای رسیدگی بیشتر و بررسی به دادسرا ارسال تا حکم مناسب برای این شخص جاری شود.

در اولین قدم بازپرس پرونده تحقیقات اولیه را انجام و و دلایل موجود را به صورت کامل بررسی می‌ کند. اگر که بازپرس پرونده در پی بررسی‌ های خود دلایل کافی بر مجرمیت آن شخص بیابد، یک نوع  قرار نهایی در دادسرا صدور می‌ کند. این یعنی این که بازپرس یک قرار جلب به دادرسی درخواست می‌ کند. اگر که دادستان موافقت خود را  نسبت به قرار جلب اعلام نماید، کیفر خواستی برای متهم صدور می‌ شود. در صورت عدم موافقت دادستان نسبت به صدور قرار، پرونده متهم مختومه اعلام می‌ شود.

اگر که کیفر خواست توسط دادستان صادر شود، پرونده متهم برای بررسی‌ های بیشتر و صدور حکم در زمینه فروش مسکرات به دادگاه کیفری صادر می‌ شود. با ارسال پرونده متهم به دادگاه، دادگاه رسیدگی‌ های لازم را در این زمینه انجام می‌ دهد. اگر که دادگاه ادله محکمی در زمینه فروش مسکرات از متهم داشته باشد رای خود را صادر می‌ کند. معمولاً حکم مجرم با توجه به میزان و شدت جرم محاسبه می‌ شود.

پس از این که متهم با قطعیت مجرم شناخته شد و دادگاه رای خود را در این زمینه ارائه داد، مجرم برای اجرای حکم مجازات فروش مشروبات الکلی به دادسرایی که دادگاه اعلام می‌ کند، فرستاده می‌ شود.

مجازات ساخت مشروبات الکلی

طبق ماده ۷۰۲ در قانون مجازات اسلامی ساخت مشروبات الکلی جرم و دارای مجازات است. در این ماده گفته شده است که هر شخصی که مسکرات را بسازد، بخرد، بفروشد و … مجرم است و جزای او 6 ماه تا یک سال حبس و به میزان 74 ضربه شلاق است. در واقع بر طبق این ماده موجود در قانون مجازات اسلامی اگر که شخص در خانه مشروبات الکلی بسازد، باید مجازات زیر را تحمل کند.

  • 6 ماه تا 1 سال حبس
  • تا میزان  74 ضربه شلاق
  • جریمه نقدی که مقدار آن 5 برابر قیمت کالا در حد عرف است

گفتنی است که بر طبق قانون حکم و مجازات مشروب دست ساز در خانه غیر قابل تعلیق است. به همین خاطر قاضی دادگاه به هیچ عنوان قادر نیست که حکم به تعلیق مجازات مشروبات الکلی دست ساز خانگی صدور نماید. مجازات ساخت مسکرات در خانه دارای حبس درجه 6 می‌ باشد. به همین خاطر  بر طبق ماده 6 که تحت عنوان کاهش مجازات طرح حبس تعزیری است، دادگاه قادر است که مجازات حبس شخص را در حدود 1 تا 2 درجه کاهش دهد.

کلام آخر

در این مقاله به خوبی بررسی کردیم که مجازات فروش مشروبات الکلی چیست. همچنین در زمینه فروش مشروبات الکلی اطلاعات خیلی جامع و کاملی در اختیار شما قرار دادیم. دادگاه برای هر شخصی که اقدام به فروش مسکرات نماید حکمی می در نظر می‌ گیرد. در واقع فرقی نمی‌ کند که میزان و شدت جرم متهم چه مقدار است. مجازات قانون گذاران بر طبق قانون مجازات اسلامی برای فروشنده نوشیدنی های الکلی، معمولاً به صورت حبس و شلاق است. برای هر گونه انتقاد و پیشنهاد به سایت وکیل تو مراجعه کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

زهرا سلگی

سلام من زهرا سلگی، دانشجوی ترم چهارم رشته حقوق هستم. بسیار علاقه مندم؛ مباحث حقوقی را که در حال یادگیری آن هستم، با شما عزیزان به اشتراک بگذارم تا به اطلاعات عمومی افراد در این زمینه کمک کرده باشم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا